Page 1 of 1

[DEME], [Jan De Nul] Flemish monopoly ends after 50 years

Posted: Tue Jun 11, 2019 2:00 pm
by Dredging360.com
De Tijd: Vlaams baggermonopolie op de schop
Vanaf 2022 kunnen alle baggeraars ter wereld meedingen naar baggercontracten op de Antwerpse Linkeroever. Vlaams minister Ben Weyts maakt zo een einde aan het monopolie van DEME en Jan De Nul, dat de twee honderden miljoenen opleverde.
De Belgische overheid kende in 1972 alle baggerwerken op de Antwerpse Linkeroever toe aan drie baggeraars: de Algemene Baggermaatschappij, de baggerdivisie van de holding Ackermans & van Haaren - beide opgegaan in het Antwerpse DEME - en de baggeraar Jan De Nul uit Aalst. Om te vermijden dat de dokken en de vaargeulen naar die dokken dichtslibben, moet constant worden gebaggerd. Het contract vermeldde geen einddatum of een jaarlijks baggervolume dat moest worden bovengehaald.

Op het monopolie van de twee baggeraars was al lang kritiek. In de regel worden baggerwerken gegund na een mededinging, maar voor de Linkerschelde-oever waar het Doel-, Verrebroek-, Vrasene- en Deurganckdok liggen - en binnenkort het nieuwe Saeftinghedok - gebeurde dat niet.

Het Rekenhof noemde het overheidscontract in 2016 in een uitvoerig rapport strijdig met de openbare orde en absoluut nietig omdat het principe van de mededinging werd miskend. Het ‘eeuwige’ contract had beide baggeraars tot dan al voor 600 miljoen euro baggerwerken opgeleverd, stelde het Rekenhof. Critici en potentiële concurrenten noemden het contract een onrechtstreekse subsidiëring van de Belgische baggersector. Een perpetuum mobile met aanzienlijke marges, want het gros van de gebaggerde specie vloeit terug in de Schelde.
DEME en Jan De Nul mogen het lopende contract van 1972 blijven uitvoeren tot 2022. Daarna wordt het gekoppeld aan twee andere grote contracten: dat over de onderhoudsbaggerwerken op de maritieme toegangswegen, op de Noordzee en in de havens van Oostende en Zeebrugge, en dat over de onderhoudsbaggerwerken tussen Wielingen en de zeesluis van Wintam. Ook die contracten worden al ettelijke jaren uitgevoerd door de tijdelijke vereniging DEME - Jan De Nul en lopen af in 2022.
Vanaf die datum worden de drie contracten als één contract aanbesteed en kunnen alle baggeraars ter wereld inschrijven. Het valt niet uit te sluiten dat de Nederlandse baggeraars Boskalis en Van Oord hun kans wagen. Door de samenvoeging van de contracten kan efficiënter met baggerschepen geschoven worden. Voor de Nederlanders is België niet ver.
Inshore & Yachting: Vlaamse baggercontracten worden opengebroken

Image

Image
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en zijn diensten hebben kunnen bedingen dat het omstreden contract voor alle baggerwerken op Linkeroever na 47 jaar stopgezet wordt, zonder dat Vlaanderen een schadevergoeding moet betalen.
In de toekomst zullen alle baggeraars kunnen meedingen naar alle baggerwerken.
De verschillende baggerwerken worden bovendien aan elkaar gekoppeld, zodat er meer efficiëntiewinsten geboekt kunnen worden.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en zijn diensten hebben nu kunnen bedingen dat het omstreden contract na 47 jaar stopgezet wordt, zonder dat Vlaanderen een schadevergoeding moet betalen.
De baggerwerken op Linkeroever zullen geïntegreerd worden in de lopende baggercontracten.

Het komt er concreet op neer dat 3 contracten vandaag in de toekomst nog 1 contract zullen zijn. Vandaag gaat het om deze 3 contracten:

Het contract van 1972 voor alle baggerwerken voor toegankelijkheid en uitbreiding van de Haven van Antwerpen op de Linkeroever van de Schelde (het problematische, onbeperkte contract)
De onderhoudsbaggerwerken in de maritieme toegangswegen, op de Noordzee en in de Vlaamse Zeehavens van Oostende en Zeebrugge
De onderhoudsbaggerwerken in de maritieme toegangswegen tussen Wielingen en de zeesluis Wintam
In 2021 zal dit als één contract worden aanbesteed (om dan in 2022 te starten met de nieuwe, meer efficiënte werkwijze). De samenvoeging in één contract regelt dan alle baggerwerken op maritieme toegangswegen en de havens.
Wat nu nog 3 verschillende baggercontracten zijn, zal in de toekomst nog maar 1 baggercontract zijn.
Zo kunnen er forse efficiëntiewinsten geboekt worden.
Sleephopperzuigers kunnen bijvoorbeeld efficiënter ingezet worden: als één baggeropdracht door (weers)omstandigheden niet uitgevoerd kan worden, dan kan een ander baggerwerk in de plaats uitgevoerd worden.

Re: [DEME], [Jan De Nul] Flemish monopoly ends after 50 years

Posted: Wed Jun 12, 2019 3:22 pm
by Dredging360.com
Flanders Today: End to 47-year monopoly on dredging river Scheldt
MUDDY BUSINESS
A monopoly on dredging the left bank of the river Scheldt in Antwerp, which has lasted for nearly 50 years, is to end in 2022. The Flemish government has found a way to break the contract without making large compensation payments, and will in future open the work to international competition.
“We are dealing here with the legacy of old political culture,” said Ben Weyts, transport minister in the Flemish government. “We will replace it with an open and modern way of working, which will be better value for the Flemish taxpayer.”

The Scheldt must be dredged constantly to prevent mud from blocking access to Antwerp’s docks (pictured) and to allow the free movement of river traffic. But the dredging contract issued by the Belgian government in 1972 had neither an end date nor targets for how much mud was to be removed from the river. Effectively unbreakable, it has operated continuously for the past 47 years.

Two of the three companies that won the original contract – the Algemene Baggermaatschappij, and Ackermans and van Haaren – subsequently merged to form DEME, and together with the Jan De Nul company they have had a monopoly on the lucrative work. According to De Tijd, the Belgian Court of Auditors estimated that the contract had earned the companies €600 million up to 2016.
UNBREAKABLE CONTRACT
Even though the contract was severely criticised by the Court for failing to meet modern procurement standards, it proved difficult to break without paying the companies involved substantial compensation. The government has now found a way around that, by merging the contract for dredging the left bank of the Scheldt with two other contracts for dredging Flemish docks and waterways, currently held by the same companies. These run until the beginning of 2022, when they will be opened up to new bids.

Merging the dredging contracts will also make them more attractive to outside bidders, and stimulate savings. For example, if dredging equipment cannot be used on the Scheldt because of bad weather, it will not stand idle but can be deployed at one of the other locations.

“We have been negotiating this for years, with the problematic contract and the threat of substantial compensation hanging over our heads,” Weyts said. “Now we have removed that Sword of Damocles, without it costing us a thing. On the contrary, opening up the dredging contracts will save Flanders money.”